Jak wyposażyć szkolną pracownię chemiczną?

Chemia to chyba jedna z najciekawszych dziedzin nauki. To właśnie ona wyjaśnia zjawiska i procesy, które zachodzą codziennie dookoła nas. Wielu rodziców z pewnością żałuje, że w szkole ponadpodstawowej nauka chemii wprowadzana jest dość późno. Jednocześnie może nie być to całkowitym przypadkiem, gdyż do nauki chemii potrzeba odpowiedniego przygotowania. Niektóre substancje i doświadczenia jakie przeprowadzane są w szkołach, niosą za sobą ryzyko. By je zminimalizować, bardzo często placówki oświatowe decydują się na wyodrębnienie w szkole pracowni chemicznej. Musi być ona nie tylko odpowiednio zaaranżowana, ale także i wyposażona. Jakie elementy obowiązkowo powinny się więc w niej znaleźć?

Chemia to chyba jedna z najciekawszych dziedzin nauki. To właśnie ona wyjaśnia zjawiska i procesy, które zachodzą codziennie dookoła nas. Wielu rodziców z pewnością żałuje, że w szkole ponadpodstawowej nauka chemii wprowadzana jest dość późno. Jednocześnie może nie być to całkowitym przypadkiem, gdyż do nauki chemii potrzeba odpowiedniego przygotowania. Niektóre substancje i doświadczenia jakie przeprowadzane są w szkołach, niosą za sobą ryzyko. By je zminimalizować, bardzo często placówki oświatowe decydują się na wyodrębnienie w szkole pracowni chemicznej. Musi być ona nie tylko odpowiednio zaaranżowana, ale także i wyposażona. Jakie elementy obowiązkowo powinny się więc w niej znaleźć?

Dygestoria szkolne to podstawowe urządzenie w pracowni chemicznej

Pierwszymi urządzeniami, które muszą znaleźć się w szkolnej pracowni chemicznej są dygestoria szkolne. To urządzenie zapewni bezpieczeństwo nie tylko uczniom, ale także i nauczycielom. Czym ono właściwie jest? Otóż najprościej można porównać je do komory, w której zamontowany jest system wentylacyjny. Dygestoria posiadają przeszklone drzwiczki, by zapewnić odpowiednią widoczność. Niemniej jednak dysponują one również dwoma otworami, przez które można włożyć ręce, by uzyskać dostęp do komory. Niektóre modele posiadają dodatkowe oświetlenie, co znacznie poprawia warunki pracy wewnątrz komory. Często zamiast dygestoriów kupuje się komory laminarne. W dużym uogólnieniu, działają one na bardzo podobnych zasadach. Różnicą jest jednak to, że umożliwiają one przepływ powietrza całkowicie jałowego, które wolne jest od jakichkolwiek zanieczyszczeń. Podsumowując dygestoria umożliwiają pracę z chemikaliami bez ryzyka, że opary wydostaną się na zewnątrz. Z kolei komory zapewniają maksymalną sterylność we wnętrzu i również wysoki poziom bezpieczeństwa.

Krany i zlewy również powinny się znaleźć w szkolnej pracowni chemicznej

Krany i zlewy powinny się znaleźć tak naprawdę przy biurku każdego ucznia. Dlaczego? Otóż nie zawsze da się wszystko kontrolować i może się zdarzyć, że nieopatrznie substancja będzie miała kontakt ze skórą dziecka lub z jego ubraniem. Wówczas takie kraniki i zlewy umożliwiają niezwykle szybką reakcję, co w wielu wypadkach ma absolutnie kluczowe znaczenie. Wówczas dziecko przy pomocy nauczyciela- lub też bez- w kilka chwil będzie mogło przemyć dłoń czy elementy garderoby, nie doprowadzając tym samy do powstania reakcji bezpośrednio na skórze. Warto więc o tym pamiętać, urządzając szkolną pracownię chemiczną.